Witam wszystkich odwiedzających mojego bloga. Moje imię Mariusz, mój znak to SQ9MES. Mieszkam w Olkuszu.
Krótkofalarstwem zajmuję się hobbystycznie, na pasmach pracuje głównie na VHF/UHF/SHF, oraz poprzez amatorskie satelity.
Zaliczone i potwierdzone mam wszystkie aktywne satelity, we wszystkich modach. Sprzęt którego obecnie używam to: Lincoln 1, Icom 820h, Yaesu 857d oraz Alinco DJ-G7.
Moje wideo można obejrzeć na kanale:
http://vimeo.com/sq9mes



piątek, 16 marca 2018

Ogrzewanie lustra wtórnego



Jako że zacząłem obserwować niebo postanowiłem sobie wykonać ogrzewanie LW, które zapobiega nanoszeniu się rosy oraz zamarzana lustra na mrozie.

W sieci znajdziemy sporo projektów, ale te wykonane samodzielnie cieszą najbardziej. Pomysł kolegi który mi pomógł wejść w Świat astronomii, był taki aby do zasilania wykorzystać popularny Power Bank 5V ale oczywiście układ będzie działał poprawnie w zakresie od 5V do 12V, a co za tym idzie zamiast gniazda micro USB możemy sobie polutować gniazdo dopasowane do naszych potrzeb.
Projekt bardzo prosty, niskobudżetowy i ekonomiczny jeśli chodzi o pobór energii.
200mA przy Power Banku 15000 mAh daje nam około 70 godzin grzania, oczywiście wszystko zależy od kondycji naszego Power Banku bo jak wiadomo producenci piszą jedno a faktyczna pojemność do drugie.
Druga sprawa to rzetelny pomiar gdzie należało by uwzględnić jeszcze pobór prądu przetwornicy wbudowanej w naszym PB, ale ciężko by było bo są one klejone. Tak że nawet w najgorszym przypadku skracając czas o połowę to nie musimy się martwić o zapas naszej energii.

Płytka jednostronna o wymiarach 34 x 44 mm mieści się w obudowie Z47U, elementy to:
11 rezystorów: 2R2, 100R, 10K, 1K, 0R,
2 diody BA
2 diody świecące
1 dioda SS14
1 potencjometr 10K
1 tranzystor PNP BC807
1 tranzystor PNP BCP52
1 kondensator 2,2
1 komparator: LM393N
1 gniazdo mikro USB
1 termistor NTC 10K


Pobór prądu można regulować rezystorem 2R2, ja go dobrałem do swoich potrzeb i myślę że jest optymalny, potencjometrem możemy regulować temperaturę wyłączania się tranzystora.
Układ jest tak zaprojektowany aby w razie przerwania przewodu termistora, tranzystor BCP52 nie grzał naszego lustra.
Pobór prądu w czasie czuwania to 7mA (dioda zielona informująca o zasilaniu)

natomiast w trakcie grzania to ok 210mA:

Tutaj mamy formę dopasowaną do mojego LW Synta 8, wykonałem ją z blaszki mosiężnej 0,8 mm do której przylutowałem tranzystor i umocowałem termistor.W obudowie gotowy układ:

W trakcie testów na większym mrozie układ nie chciał się załączyć, powód to działający mróz na termistor a co za tym idzie duża rezystancja termistora,  układ nie grzeje bo nie "widzi" termistora, aby to ominąć wystarczy dołożyć włącznik monostabilny typu switch (zdjęcie poniżej )
Problem ten nie wystąpi gdy podłączymy grzanie lustra od razu naszych obserwacji w trakcie mrozów.


Płytka do druku, schemat do pobrania: W TYM LINKU
Pozostaję życzyć pogodnego, przejrzystego nieba, ciekawych obserwacji, i suchego lustra.








1 komentarz:

Wojciech Roszkowski pisze...

Świetnie napisany artykuł. Mam nadzieję, że będzie ich więcej.