Witam wszystkich odwiedzających mojego bloga. Moje imię Mariusz, mój znak to SQ9MES. Mieszkam w Olkuszu.
Krótkofalarstwem zajmuję się hobbystycznie, na pasmach pracuje głównie na VHF/UHF/SHF, oraz poprzez amatorskie satelity.
Zaliczone i potwierdzone mam wszystkie aktywne satelity, we wszystkich modach. Sprzęt którego obecnie używam to: Lincoln 1, Icom 820h, Yaesu 857d oraz Alinco DJ-G7.
Moje wideo można obejrzeć na kanale:
http://vimeo.com/sq9mes



wtorek, 22 maja 2018

Battery Pack Alinco EDH-35


Pojemnik na baterię do Alinco DJ-G7 EDH-35, alternatywa padniętej baterii, takie rozwiązanie ma swoje zalety jak i wady.

Główną zaletą jest możliwość wymiany zużytych baterii w tym przypadku typ AA, a wadą napięcie jakie nam pakiet daje oraz troszkę większe gabaryty od oryginalnej baterii. Niestety budowa pojemnika pozwala tylko na cztery baterię, a co za tym idzie, wspomniane wcześniej napięcie wyjściowe nie większe niż 6V przy bateriach, a przy akumulatorkach AA to już tylko 4,8V,
Maksymalna moc radia przy takim napięciu mocno spada:
145 MHz = 1,70W
433 MHz = 1,28W
1297 MHz = 0,43W
O ile lokalnie, czy jak mamy blisko do przemiennika nie zrobi nam to większej różnicy to do zabawy w terenie lub przez sat, taka moc jest niewystarczająca. 
Zamówiłem sobie taki pojemnik z myślą że "upakuje" tam jakiś gotowy pakiet akumulatora 7,4V z aparatu fotograficznego, ale między czasie w oczekiwaniu na przesyłkę, kolega SQ2OTR na forum podsunął mi bardzo praktyczny pomysł.
Zaproponował aby zamiast zwykłych baterii AA, dać tam akumulatorki o oznaczeniu: 14500 AA 3,7V Li-ion
Wybrałem firmy TrustFire, rozmiar AA, napięcie 3,7V, przy połączeniu 2x2 uzyskujemy napięcie 7,4V natomiast pojemność nam się podwaja. Nie znalazłem jeszcze firmowych, ale te ze zdjęcia mają realną pojemność ok 900mAh, oraz wbudowane zabezpieczenie przed rozładowaniem, przeładowaniem, przeciążeniem i zwarciem.
Na rynku mamy duży wybór w/w akumulatorków, z kosmicznymi pojemnościami i jak używasz coś sprawdzonego i lepszego to daj znać, ja akurat nie mam możliwości sprawdzenia realnej pojemności takiego modelu.
Oczywiście nasz pojemnik będzie potrzebował małej modyfikacji, należy usunąć dwa połączenia jak na rysunku poniżej:
następnie należy dodać cztery nowe połączenia, na rysunku zielone strzałki pokazują w których miejscach:
Po takiej modyfikacji mamy pełną moc radia, a pojemność akumulatora wzrasta do 1800 mAh, gdy pakiet padnie, wystarczy wymienić tylko same akumulatorki.
Do połączeń użyłem drutu srebrzanki 0,8mm i powciskałem między blaszki:

Blaszki z diodą prostowniczą da się wyciągnąć, wystarczy odlutować diodę i przylutować kawałek drucika:


 Po wykonaniu poprawnych połączeń wystarczy włożyć do pakietu akumulatorki, zmierzyć dla pewności napięcie i cieszyć się swoją zabawką.










2 komentarze:

Anonimowy pisze...

Cześć
Fajnie opisany temat. Mam pytanie.
Czy wiesz jak wyjąć klips do mocowania baterii z radiem.
Radio mi upadło i klips się wyłamał (gdzieś go zagubiłem) Potrzebna mi ta wiedza na przyszłość.
Pozdrawiam

SQ9MES pisze...

Nie bardzo rozumiem, z tego co pamiętam w tym radiu nie było klipsa tylko przykręcane mocowanie z paskiem parcianym na zatrzaska, ale był on umiejscowiony na radiu a nie na baterii.
Jeżeli chodzi o baterię to zatrzask stanowi jedność z baterią, ale w tym przypadku nie za bardzo pomogę bo używam pakietu (baterii nie idzie dokupić) i nie pamiętam jak to wygląda.